BAIK PULIH ACER ASPIRE 4540 MASALAH BLANKSCREEN

| |

 
MASALAH
Masalah Laptop ACER ASPIRE 4540 ini adalah LCD mengalami masalah blankscreen, boleh power on (owner telah hantar Laptop ini untuk repair dikedai lain sebelum dihantar pada aku, tapi tidak dapat dibaiki).Apabila jack dari power adapter charger disambung ke Laptop . Test pada external monitor dibuat, tapi masalah masih sama berlaku pada Laptop dan tiada bunyi sound atau buzzer keluar daripada Laptop, menunjukkan motherboard tiada sebarang aktiviti.Jadi motherboard Laptop dibuka untuk diperiksa dan didapati 1 (I.C power controller untuk hub usb) pada salah 1 usb hub(port) dimotherboard laptop telah (short). I.C ini aku buka dan Laptop motherboard berfungsi sediakala.

Laptop terpaksa di Format kerana system windows yang lama telah corrupt (pada pendapat aku ini menunjukkan telah berlaku power shorting(kemungkinan lebihan arus pada usb port Laptop custemer) disebabkan keadaan kerosakkan pada usb port motherboard dan Sistem windows pada hardisk Laptop. 

BAIK PULIH SIAP: 


Perlu difahami disini juga, yang model ini juga ada mengalami masalah simptom Blankscreen kerana disebabkan  GPU chipset overheating. 
ACER ASPIRE 4540
Masalah yang selalu dialami
1.Laptop blank screen, kipas hdd led semua menyala, tapi skrin tak keluar apa-apa.
Penyebab Kerosakkan
1.Overheating AMD-ATI display chipset
Penyelesaian Masalah.
1.Chipset GPU perlu di tukar dengan chipset yang baru, reflow chipset hanya boleh hidupkan laptop untuk sementara sahaja.
2.Buat servis cuci sistem HFS(kipas) secara berkala (6bulan sekali) untuk elakkan overheating, sila monitor suhu laptop

Related Posts by Categories

0 comments:

Post a Comment